De drie verschillende soorten logo's

Welk type logo kies jij?

Maurice Dibbets
11-04-2019

Een logo is een grafische uiting van een bedrijf of merk en geeft een impressie waar het voor staat en wat het uniek maakt. Een logo hoeft niet het hele verhaal te vertellen, maar moet passen bij wat het bedrijf wil uitstralen. Logo's zijn er in oneindig veel soorten en kleuren. Toch zijn logo's over het algemeen in te delen in drie verschillende categorieën, deze drie categorieën bestaan uit meerdere subcategorieën.

Typografisch logo (Woordmerk)

Een woordmerk omvat de naam van het bedrijf of merk in een uniek en herkenbaar logo font. Letter fonts komen in duizenden varianten, vormen, groottes en stijlen en elk met zijn eigen uitstraling. Een woord logo kan in een uniek patroon gemaakt worden (IBM), of in een herkenbare kleur (facebook) of met een geheel uniek lettertype (CocaCola). Een typografisch logo kan veel betekenis met zich meedragen; een bold font kan staan voor kracht, een cursief font kan staan voor elegantie en een handgeschreven font kan een speels en vriendelijke uitstraling geven aan het logo.

Bekende voorbeelden typografisch logo

Gecombineerd logo

Wanneer een symbool gecombineerd wordt met de naam van het bedrijf dan krijg je een 'gecombineerd logo'. Dit type logo kan veel kracht geven aan de boodschap van een bedrijf. Zowel de uitstraling van het symbool als de gekozen font kan bijdragen aan de uitstraling van het logo. Bijvoorbeeld een handgeschreven vrolijk lettertype in combinatie met een smiley icon kan een jonge doelgroep aanspreken. Er zijn 2 subcategorieën te onderscheiden, een traditionele combinatie van naam en een symbool zoals KFC, PayPal en Slack en daarnaast is er het embleem met de naam erin verwerkt zoals bij Starbucks, NFL en BMW.

Bekende voorbeelden gecombineerd logo

Symbool

Het geweldige aan dit type logo is dat een merk al herkend kan worden aan alleen een symbool. Een symbool kan zijn: een geïllustreerd icoon (Android, Shell, Apple), een abstract icoon (Nike, Mitsubishi, Spotify), letter icoon (McDonals, Honda, Internet Explorer) en als laatst een karakter (Playboy, Wereld natuur fonds, Batman). Dit type logo is vaak alleen geschikt wanneer iedereen je bedrijf of merk kent. Vaak waren dit soort logo's voorheen een combinatie logo en zijn zo bekend geworden dat de naam niet meer nodig is.

Bekende voorbeelden symbool logo

Logo laten maken bij Brandlift

Voor onze klanten maken wij gecombineerde en typografische logo's. Onze missie is om jouw bedrijf er zo professioneel mogelijk uit te laten zien. Jij kunt jouw wensen qua logo type, kleur en uitstraling aan ons doorgeven. Weet je nog niet zo goed wat voor logo het best past bij jouw onderneming? Wij helpen je hier graag bij.

Foto blog auteur

Maurice Dibbets

Eigenaar en Designer bij Brandlift

Deze website gebruikt cookies om er zeker van te zijn dat jij de beste ervaring hebt op onze website. Meer informatie
Begrepen